Trafiekcijfers december 2012

 

Vergelijking tussen de periode December 2011 en 2012

 

2011
2012
Verschil
Commercieel:
241 232 -3,73%

 

 
2011
2012
Verschil
Bewegingen: 2.538 1.530 -39,7%
Passagiers: 7.659 8.394 +9,6%
Vracht/ton: 5.324 5.652 +6,2%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Dec 2011 en 2012

 

2011
2012
Verschil
Commercieel:
3.232 3.112 -3,73%

 

 
2011
2012
Verschil
Bewegingen: 37.555 28.689 -23,6%
Passagiers: 232.682 232.651 -0,01%
Vracht/ton: 57.380 53.167 -7,3%

 

Commentaar:

2012 : ZEER MATIG JAAR VOOR DE LUCHTHAVEN OOSTENDE-BRUGGE

Na de publicatie van de officiƫle trafiekcijfers door de luchthavendirectie hebben we een en ander op een rijtje gezet.

Bewegingen

Qua aantal vliegbewegingen kende de luchthaven een forse achteruitgang, nl. - 23,6%.

In feite was deze negatieve trend gans het jaar bijna een constante.

De daling van de commerciële toestellen ligt op zo'n - 3,73%. Dit betekent dat het verlies vnl. aan de general aviation toe te schrijven is.

Hiervoor zijn diverse redenen, waarvan de voornaamste zijn: de economische crisis, minder opleidingsvluchten, periodes van slecht weer voor VFR-verkeer, enz.

Structureel spelen echter ook de dure brandstof en de mindere aantrekkelijkheid van de luchthaven voor de kleine luchtvaart een rol.


Passagiers

Het jaar 2012 betekende een status quo van het passagiersvervoer, niettegenstaande Jetairfly het jaar afsloot met 3% meer passagiers op Oostende-Brugge.

Door enerzijds een inkrimping van het vluchtprogramma van de Neckermann/Thomas Cook groep en anderzijds het minder aantal general aviation vluchten, werd de stijging van Oostende's grootste passagiersklant weer teniet gedaan.

Initiatieven voor meer passagiersdiensten dringen zich op. Vanaf mei 2013 hervat Jetairfly de vluchten op het Tunesische Djerba. Dit zou bijgevolg gunstiger cijfers moeten betekenen.
REPLO zal de evolutie maandelijks blijven volgen.


Vracht

Ook hier eindigde het jaar 2012 met een negatief saldo.

Nochtans zagen we vanaf mei maandelijks - behalve in oktober (5-dagen sluiting vanwege werkzaamheden op de startbaan) - betere cijfers dan in 2011.

Het fors verlies van het eerste trimester kon echter niet worden goedgemaakt.

Opmerkelijk was wel, dat in de maand december 2012 zowel Allied Air als Egyptair Cargo een intenser programma gevlogen hebben.

Daarbij kwamen nog extra vluchten met Saudia Cargo, dat, behalve haar regelmatige tussenstops, zowel vracht kwam lossen als laden uit/naar het Midden-Oosten en Azië.

Hopelijk zet de trend zich voort, zodat de luchthaven eindelijk uit het diepe dal kan kruipen.

Ook hier mogen de verantwoordelijken geen enkele kans voorbij laten gaan om nieuwe opportuniteiten op te zoeken.

Zeer teleurstellend is echter dat de luchthaven de jongste maanden heel wat vracht verloren is, te wijten aan de veel te strikte toepassing van de Europese veiligheidsregels.

Hierdoor besliste een aantal klanten om hun vracht via andere luchthavens te vervoeren (Maastricht, Manston en Chateauroux). Daar zijn nochtans dezelfde veiligheidsregels van toepassing.

Ze worden er echter met meer gezond verstand en klantvriendelijkheid uitgevoerd. Vlaanderen wil weer eens katholieker zijn dan de paus, met alle negatieve gevolgen vandien.

REPLO schat het verlies op zo'n 800 tot 1200 ton per maand !